Unikt och lagom tillgängligt

Vid varje tillfälle när jag har varit på någon speciell och vacker plats, eller upplevt något unikt, tänker jag att detta vill jag dela med de personer som står mig närmast. Det kan vara ett resmål, en bra restaurang eller helt enkelt ett intressant sammanhang som jag råkat hamna i. Denna önskan tror jag ligger till grund för många reseproducenters strävan, att skapa det där unika för att dela med sig av detta till andra. Att kunna erbjuda något som de flesta inte har upplevt tidigare, men ändå lagom tillgängligt, så det går att erbjuda till fler. Denna strävan är en reseproducents ständiga följeslagare- unikt och lagom tillgängligt. Därför blev jag genast intresserad när jag för ett par år sedan träffade Johan Zälle, som är något så unikt som en vinmakare på Lidingö.

1990 flyttade Johan med familj ner till en liten by i Toskana för att få ett avbrott i vardagen och pröva något annat. Det blev en vistelse på flera år med nyvunna vänner som också visade sig vara involverade i vinindustrin. När en svensk vinintresserad kompis till Johan hälsade på föddes tanken på att börja tillverka eget vin. De skulle plocka druvor i Toskana för att sedan ta hem dem för fortsatt tillverkning på hemmaplan. Johan berättar att den första leveransen fastnade på något transportkontor och alla druvor blev förstörda. Då bestämde de sig för att ta kontroll över hela processen vilket innebar att själva plocka druvorna och köra hem dem så att inget gick snett.  Detta var startskottet till Vinfabriken som numera finns på Högberga Gård på Lidingö.

Detta kändes som ett klockrent resekoncept. En grupp entusiastiska personer åker ner, bor på en genuin vingård, upplever det bästa av det Toscanska köket, tittar på sevärdheter, men framförallt, plockar druvor som sedan blir sitt eget vin. När vi kommer hem från Toscana åker vi direkt till Högberga Gård för att vara med och krossa druvorna och återkommer senare under året för att delta i de olika momenten innan det blir ett färdigt vin. Till slut kan var och en hämta ut sina egna vinflaskor på systembolaget, med sitt eget namn på etiketten.

Sagt och gjort. Som reseproducent känner jag nu en stor tillfredsställelse. Denna resa och upplevelse är något jag vill dela med mina närmaste vänner. Lagom tillgängligt och helt klart unikt. Läs mer om resan här...

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

