Ödets ironi i Skottland

Min rekresa i Skottland blev synnerligen hektisk. Tre dagar och två nätter och det visade sig snart som en smått omöjliga uppgiften att hitta ett schysst hotell som också serverar god mat. De fina vandringarna är det inga problem med, det finns det gott om och flera av våra vandringsguider har lång erfarenhet från det skottska höglandet, men resten…

Det första hotellet jag bodde på fick jag äta den smaklösa förrätten utan någon dricka. Först efter lite försynt påpekande fick jag serverat mitt vatten och ett glas vin. Nix, det duger inte. Ja, detta hotell hade det väl ändå inte blivit då jag förstod att en av våra konkurrenter bor här några nätter. Efter många hotellbesök och ännu fler mil på vägarna så kom jag på kvällskvisten fram till sista nattens hotell. Jag svängde in på parkeringen och insåg genast att jag totalt hade missbedömt detta ställe från deras hemsida. Jag bannade mig själv för att vara så slarvig att boka in mig på ett så sunkit ställe när jag hade så få nätter på mig. Jag kunde inte på något sätt minnas att det såg ut som det i verkligheten gjorde, men man blandar snart ihop alla hotell man ser. Snabbt beslöt jag mig för att inte stanna här, något annat måste jag bara hitta, något med den standard dit vi kan ta våra grupper. Jag satt kvar i bilen utanför huvudentrén och bläddrade i alla mina papper för att hitta numret till ett hotell som jag gärna hade besökt men ej hunnit. Det skulle bara ta mig två timmar dit och då skulle jag vara framme vid 8-tiden och hinna med middagen. Efter 10 minuters letande gav jag upp, beslöt mig för att gå in och förklara min missbedömning och samtidigt be att få låna Internet för att hitta det andra hotellet. Märkligt blev det när föreståndaren inte ens kände igen mitt namn eller min bokning. Till slut säger hon att det finns ett annat hotell en bit ner på gatan med ett mycket snarlikt namn. Aha, hoppet återkom.

Mycket riktigt, jag hade svängt in på fel parkering och kom nu äntligen fram till det hotell jag hade bokat in mig på. Och det visade sig inte alls vara något misstag, snarare tvärtom. Ett riktigt trevligt hotell med den bästa maten jag hittills smakat i Skottland. Klockrent – detta får det bli. Dessutom sprang jag på en lokal vandringsguide utanför hotelldörren som visade sig vara mycket sympatisk och gärna kunde tänka sig att jobba för oss. Kusligt hur nära det var att jag bara åkt därifrån och missat både det härliga hotellet och guiden.

Läs mer.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

